maandag 23 november 2015

"Life is a balance of holding on and letting go" - Rumi

weer 2 weken verder.

dagen gevuld met allerlei bezigheden
over het algemeen overgoten met zon
en zonder twijfel beleefd met buitengewoon groot plezier en veel dankbaarheid.


mijn creatie proces - de hoofdreden van mijn verblijf hier - verloopt met ups and downs.
evenwicht vinden tussen creëren, exploreren, genieten en ‘contempleren’, het blijft een uitdaging.
vorige week had ik er nog een heel boeiend gesprek over met Mandy. ze liet me (nog maar eens) inzien dat deze tijd hier een gigantische rijkdom is en dat ik die ook zo moeten kunnen beleven. nu ik de ruimte heb om te experimenteren, te spelen en uit te proberen, moet ik dat ook doen. ondertussen zit zij in de positie waarin mensen van haar verwachten dat ze creëert & produceert en moet ze bovendien een inkomen zien te genereren uit haar creatieve proces. dat zorgt voor veel meer druk en spanning dan wanneer je nog de tijd en kans hebt om lekker uit te zoeken wat en hoe je het nu juist wil doen.
ik vrees dat ik al zo lang in een resultaatgericht ritme leef, dat ik het moeilijk vind om dat allemaal los te laten. maar mijn levensstijl- en ritme hier, dwingen mij daar nu wel toe. 

ja, het leven hier bevalt mij wel.
al zou ik het wel iets anders aanpakken, mocht ik mijn eigen stek hier hebben. meedraaien in de Martins-family is geweldig, begrijp me niet verkeerd, maar niet compleet mijn ding. ik bewonder hun enthousiasme, openheid en gastvrijheid enorm! ik leer hier assertiever te zijn en helemaal eerlijk te zijn (vooral met mezelf), zij ontdekken hoe iets meer rust en kalmte kunnen bijdragen tot wat minder chaos ;-)

de rijkdom van een leven met kinderen is enorm.
ik geniet van het aandacht geven en word warm van hun nieuwsgierigheid en bewondering naar mij toe.
het was zalig Mieke gemotiveerd te zien studeren voor haar examens en geweldig haar te horen komen vertellen hoe goed haar resultaten zijn. het deed me ontzettend deugd haar te motiveren en ondervragen bij haar studies Afrikaans. die resultaten zijn nog niet bekend, maar zullen ook wel knap zijn.
Emma heeft het wat lastiger de laatste dagen. is het de drukte, het einde van het schooljaar, wat meer aandacht naar Mieke vanwege al dat studeren én haar verjaardag? ’t is een talentje op zich! heel expressief, sportief (zwemt als enige grade 2 tussen allemaal grade 3 & 4!) en creatief. ze komt onwaarschijnlijk gebekt uit de hoek! pas in maart wordt ze 9, worstelt nog een beetje met lezen en hoewel ze zo mondig is, vertelt ze absoluut niet gauw wat op haar lever ligt. maar ze staat haar mannetje en zoekt haar plek, in het gezin, op school, op de turnmat, in het zwembad,…
opnieuw evenwicht zoeken dus. 
tussen een grote en een kleine (in leeftijd én gestalte!), tussen blond en bruin, tussen aankomende puber en spontaan ongeremd kind, tussen emotioneel en mokkend, tussen drama queen en schattig, tussen zorgenmaker en loskop, tussen bijna tienermeisje en tom boy. tussen Mieke en Emma.
en hoewel dat leven met kinderen zo geweldig en verrijkend is, blijf ik toch blij dat het de mijne niet zijn ;-)
ik geniet enorm, maar ook van de momenten dat ze naar school zijn, dat ik heel af en toe eens alleen thuis ben, dat ik me terugtrek op mijn kamer om yoga te doen - hier vooral vermeld onder “ilse is meditating, you musn’t disturb her for at least an hour” :-D - dat we naar het atelier trekken en ons ding doen,…
het is ook allemaal geen probleem in dit gezin. ieder neemt zijn plekje in en bakent dat wat af voor zichzelf. van Mandy wordt wat meer verwacht dan van ieder ander, maar ook zij zou het niet echt heel anders willen.
ik zou in ieder geval kiezen voor meer ruimte voor mezelf, wat meer rust & stilte en een pak meer organisatie & orde ;-)

artistiek gewis is het tot nog toe jammer genoeg nog niet echt gelukt samen aan iets te werken.
de nasleep van Mandy’s tentoonstelling betekende nog heel wat rompslomp. eerst en vooral was er de verhuis van haar studio, ook nog wat administratie en het schrijven van een ‘proposal’ voor samenwerking met een zijdekwekerij in Madagaskar. eerst en vooral om er op onderzoek te gaan en bij een tweede verblijf om er met de medewerkers te bouwen aan een grote artistieke installatie in zijde. we houden onze duimen gekruist dat dit voorstel wordt goedgekeurd en dat ze de nodige fondsen krijgt toegewezen. dat zou misschien ook nog wel een avontuur voor mij kunnen betekenen… ;-)

nu mijn tijd hier stevig begint te korten, geraken we meer en meer ‘involved’ in onze nieuwe werkplek en leren we als maar meer inspirerende mensen kennen. morgen (dinsdag 24.11) komt Carlos ons bezoeken. Mandy studeerde nog met hem. hij is modeontwerper maar ook meubelontwerper, beeldhouwer en fine-artist. we bezochten zijn werkplek vorige woensdag en hadden vleugels toen we daar vertrokken. ongelooflijk inspirerend man met bakken gedrevenheid en enthousiasme! 
verder staan er nog wat bezoeken op ons programma, maar ik ben even niet meer mee met de hele planning ;-) de deugden van het vrije leven! gewoon volgen waar het je past :-D

en verder werken aan mijn probeersels en creaties natuurlijk!
het wordt een gok of ik mijn zaaddozen ga thuiskrijgen, maar dat zien we wel als het zover is…
onze kampeertrip naar de Drakensbergen afgelopen weekend heeft weer wat ‘clarity of mind’ en inspiratie gegeven. ik weet dus weer wat doen in mijn speeltuin!
vandaag wordt thuiswerk (auto binnen voor onderhoud), morgen en de rest van de week atelier!
(ik schrijf dit met mijn rug in de ochtendzon aan de rand van het zwembad met 2 schatjes aan mijn zij - Leo de golden retriever en Paisley de sausage dog. Bliss! Bijna 9u nu, een schoon uur om creatief te beginnen zijn)

en verder ga ik vandaag navragen hoe veilig het is om met Kenyan Airlines - 2 tussenlandingen en dus 3 vliegtuigen - terug huiswaarts te keren naar een Europa in rep en roer en in hoogste staat van paraatheid.
geef mij dan precies toch Jo’burg maar!
ik hoop dat jullie ginder nog een leven hebben naast al die chaos en dreiging?


geniet van een nieuwe week.
enjoy every bit of it to the fullest!! i surely will!!

love, sun & lots of big hugs!!! XXxx





Happiness Is Not a Matter of Intensity

But of Balance,

Order,

Rhythm and Harmony

Thomas Merton



Geen opmerkingen: